Wat hebben chocolade, koffie, alcohol en stress met elkaar te maken?

Je voelt je gestrest,  waardoor je niet lekker hebt geslapen. Je snakt naar koffie. Je hebt het nodig om de dag door te komen. In de middag komt er een reep chocolade op je pad. Eén stukje kan wel. Nog een stukje, omdat het zo lekker is en omdat je een pittige dag hebt. Oeps, toch een halve reep opgegeten. Het einde van de dag is in zicht, tijd om te ontspannen met een drankje. Herkenbaar? Dit is wat veel mensen doen als ze stress ervaren.

De vicieuze cirkel van ongezond eten en stress

Heb je het bij jezelf wel eens opgemerkt dat je anders gaat eten als je stress ervaart? De behoefte aan koffie, alcohol en chocolade (en andere snacks) kunnen in periodes van stress behoorlijk stijgen. Vaak is het ook een goed excuus als je stress hebt, om het jezelf in deze periode maar even te gunnen. Wat als je stresslevel niet meer zakt? Dan blijf je eten en drinken. Dan komt er niet alleen stress om de hoek kijken, maar ook een broek die te strak gaat zitten. Met als gevolg dat je steeds minder gelukkig bent met wat je in de spiegel ziet. Je hoort het al, een vicieuze cirkel. In dit artikel leg ik je uit waarom je juist niet aan die behoeftes moet voldoen en wat je kan helpen om je cirkeltje te doorbreken.

Waarom hebben we behoefte aan chocolade en andere snacks? 

De oorspronkelijke functie van stress is overleven. Als jij door te veel van jezelf te vragen niet kunt ontspannen blijf je ‘aan’ staan. Je bent daardoor altijd in standje overleven en dat kost enorm veel energie. Je lichaam snakt naar energie in welke vorm dan ook. Qua voeding gaat onze voorkeur als we vermoeid zijn uit naar zoet, zout en vet en het liefst een combinatie daarvan. Geen wonder dat karamel zeezout chocolade zo onweerstaanbaar is!

Slapen zou waarschijnlijk goed zijn, maar dat stuk chocolade zit bomvol suiker en het bevat theobromine en cafeïne wat een oppeppend effect heeft. Je bloedsuikerspiegel stijft snel, je voelt je energiek. Zodra de stofjes in je lichaam zijn opgenomen daalt je bloedsuikerspiegel weer enorm hard. Je raadt het al, je hebt opnieuw behoefte aan een oppepper in de vorm van snacks of een koffie.

Koffie zorgt er toch juist voor dat ik me fit voel?

Het voedingscentrum geeft aan dat cafeïne bij de hoeveelheid van één à twee kopjes koffie een stimulerend effect heeft op het concentratie en prestatie vermogen. Het zorgt voor een gevoel van verhoogde energie en verdrijft het gevoel van vermoeidheid. Het lijkt dus alsof je meer energie hebt, maar uiteindelijk is de totale hoeveelheid hetzelfde. Vergelijk het met je auto, als je flink op het gaspedaal drukt ga je harder. Je bent sneller op bestemming, maar het wil absoluut niet zeggen dat je door hard te rijden verder komt. Je hebt dus even plezier van flink op het gas trappen, maar de tank is op een bepaald moment toch leeg en zelfs eerder dan wanneer je de brandstof geleidelijk zou verbruiken. Koffie drinken is dus eigenlijk flink het gaspedaal indrukken.

Dat glaasje ter ontspanning dan? 

Als je een glaasje drinkt voelt dat aan als ontspanning. Je lichaam denkt daar heel anders over. Al snel na het nuttigen van dat glaasje ter ontspanning stijgt je hartslag, omdat je lichaam aan de slag gaat alles weer af te breken. Je ervaart dit misschien niet zo door de verdovende werking van alcohol, maar voor je lichaam betekent het drinken van alcohol nog meer stress en dus nog harder werken.

Wat hebben chocolade, koffie en alcohol gemeen?

Het zijn allemaal oppeppers. We snakken naar deze producten als we stress hebben, terwijl het ons niet dient. Wat deze producten met ons lichaam doen en waarom het uiteindelijk ons stresslevel verhoogt in plaats van verlaagd. Wat kun je dan wel eten en drinken als je stress ervaart? Veel eiwitten, veel groente, twee stuks fruit en reduceer de hoeveelheid suiker die je binnen krijgt. Dit zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel niet zo piekt waardoor je je stabieler voelt gedurende de dag. Vervang koffie door cafeïne vrij of door kruiden thee. Matig alcohol en kies eens vaker een alcohol vrij drankje. Dit kan ook een alcohol vrij speciaal biertje zijn.

Dagelijkse voeding

Gezond eten hoe doen we dat ook alweer? Nog even een handig lijstje om er dagelijks even bij te pakken.

  • Eet minimaal 250 gram groente
  • Eet 2 stuks/200 gram fruit
  • Eet zuivel of plantaardige vervangers
  • Kies volkoren graanproducten (brood, pasta, wraps etc.)  en aardappelen
  • Kies onbewerkt vlees of natuurlijke vleesvervangers
  • Drink minimaal 2 liter vocht
  • Gebruik zachte en/of vloeibare (bereidingen)vetten
  • Eet minimaal 15 gram ongezouten noten

Vul dit wekelijks aan met een portie vette vis en peulvruchten. Als je zorgt dat je aan dit lijstje voldoet ga je merken dat je snacks en allerlei verleidingen veel makkelijker kunt weerstaan. Je hoeft geen uren in de keuken te staan, maar je lichaam verdient het om de juiste brandstof te krijgen!

Dit artikel is geschreven door Hanneke Kuipers, ze heeft een achtergrond in Stress & burn-out begeleiding en voedingscoaching. Het lichaam, geest en waar we onszelf mee voeden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hanneke coacht, schrijft en spreekt vanuit haar bedrijf Health by Hanneke.

Health by Hanneke

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.